יום שני, 3 בינואר 2022

אמנות מס

 

מה המטרות של אמנות מס וכיצד משיגים אותן?

אמנות מס הן פחות או יותר הדרך היחידה לשקף את ההסכמה של מדינות שונות בנוגע לפעילות כלכלית שמתקיימת בשטח שלהן. מתוך ההגדרה הזו אפשר להבין המון דברים, כמו למשל שאמנות מס נחתמות מלכתחילה בין מדינות שרואות עין בעין את הנושא הכלכלי של פעילות עסקית ומסחרית בינלאומית. אבל מתחת לפני השטח, צריך לחשוף את האופן שבו נקבעות המטרות השונות של אמנות מס ואת הצעדים שאותם כדאי לבצע על מנת להשיג אותן.

קודם כל, סוגים שונים של אמנות מס חייבים לבטא לא רק את ההסכמה העקרונית בין המדינות על האופן שבו יחולקו זכויות המס בשטחן – אלא גם את הקדימות בזכויות אלו. רק אם המדינות השונות קובעות קדימות לחלוקת זכויות המיסוי, ניתן יהיה לחתום על אמנות מס בצורה של מסמך בר קיימא. ללא הסכמה כזו, אמנות מס לא שוות את הנייר שהן כתובות עליו.



האם יש אינטרס ציבורי רחב בחתימה על אמנות מס?

החתימה על הסכם כמו אמנות מס אמורה לשקף את הרצון של המדינות לחלק את זכויות המיסוי ולקבוע את הקדימות לגביהן. בטווח הבינוני והארוך, המשמעות היא שאולי יהיה מדובר על סוגים שונים של הכנסה. רק אם מביאים בחשבון סוגים שונים של הכנסה ואת האופן שבו כל הכנסה כזו מיוצרת בכל מדינה בעולם, אפשר להבין את החשיבות של אמנות מס.

במילים אחרות, אמנות מס מייצגות אינטרס ציבורי רחב. אם מתייחסים אל הממשלות בתור מי שאמורות לייצג את אמון הציבור, יש משמעות לכך שאמנות המס נחתמות בין המדינות. בזכות אמנות מס כאלה ואחרות, אפשר לייצר עוד הכנסה עבור האזרחים ולהגדיל את הפעילות העסקית בשטח המדינה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה