יום שבת, 22 ביוני 2013

עבירות סמים



עבירות סמים בצה"ל
אין עוררין על כך כי עבירות של סמים הן מן המורכבות והבעייתיות ביותר הן מן ההיבט האישי של האדם המואשם בהן והן מן ההיבט שלנו כחברה, אשר נגועה במטרד הקשה כל כך הזה, על כל המשתמע מכך. במאמר זה נעמוד על מקרה של עבירת סמים במסגרת שירות צבאי. חייל שהסתבך בעבירות סמים בבית או בבסיס אינו יורשה לחזור לשירותו הצבאי הרגיל. המערכת הצבאית אינה רוצה לאפשר מקום לעבירות סמים בקרבה, ולכן כל המקרים בהם מעורבים עבירות סמים מטופלים במהירות ובחומרת ענישה גבוהה במיוחד.

מה היא מדיניות צה"ל בנוגע לעבירות סמים?
צה"ל מעניק דגש רב לכל המקרים בהם מעורבים עבירות סמים. המערכת הצבאית נוטה להחמיר בענישה בכל מה שקשור בעבירות סמים וגם באכיפה ובענישה של מקרים מן הסוג הזה. יחסית למערכת האזרחית, בה לעיתים מקרים של שימוש בסמים קלים עשויים להסתיים ללא העמדה לדין, המערכת הצבאית נוטה להחמיר בנוגע לעבירות מן הסוג הזה. במסגרת הצבא חייל אשר יתפס עושה שימוש בסמים, גם אם הם קלים, גם אם הוא אינו בעל עבר פלילי, וגם אם הוא אינו מכור, הוא יועמד בחומרה, גם אם ביצע את העבירה מחוץ לגבולות הבסיס. שימוש בסמים אינו מתיישב היטב עם ערכי הצבא והאחריות המוטלת על כל חייל, ולכן האכיפה והענישה הכבדה.



אילו צעדים ננקטים כנגד עבירות סמים בצה"ל?
כאשר עולה החשד לעבירות סמים בצה"ל ננקטים הצעדים הבאים:
·         חקירת מצ"ח לאחר הדיווח של המפקד על המקרה.
·         שלילת הרישיון הצבאי, ואיסור נהיגה בכל רכב צבאי.

ההשלכות על חייל אשר הורשע בעבירת סמים:
·         מאסר בפועל או מאסר על תנאי.
·         שחרורו מהצבא.
·         רישום פלילי.
·         דיון בועדת הסמים של צה"ל אשר קובעת האם יכל להמשיך לשרת.
·         הורדת הסיווג הבטחוני של החייל לטוראי.

מי שופט את הנאשמים בעבירה?
את הנאשמים בעבירות סמים יכול לשפוט בית דין צבאי או בית משפט אזרחי. צה"ל תמיד יעדיף לשפוט את חייליו במסגרת בית דין צבאי, למרות שלרוב בית המשפט האזרחי יגבה את החלטות בית הדין הצבאי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה