יום שלישי, 19 ביוני 2012

NLP


על שיטת NLP – ניתוב לשוני פיזיולוגי

שיטת NLP היא במידת מה שנויה במחלוקת. בה בעת שמטופלים רבים בשיטת NLP מדווחים על תוצאות טובות ומהירות, הרי שהשיטה איננה מוכרת כבעלת תוקף מדעי – אמפירי. מול אלה הרי שמראשיתה נולדה שיטת NLP מתוך תצפיות רבות וניתוח המידע שנאסף באותן תצפיות. להלן נסקור מעט אודות תחילתה של השיטה, הביקורת עליה והיתרונות שלה. 

תחילתה של שיטת  NLP

בשנות ה-70 החלו שני מדענים לחקור מה הופך אנשים מובילים בתחומם לכאלה. מדוע אדם מסוים מצטיין ומצליח במיוחד בטיפול באנשים אחרים ומה הם הדברים ההופכים אדם לבעל יכולות תקשורת טובות יותר מאחרים. לאחר איסוף המידע, התברר לשני המדענים כי ישנם הרבה מאפיינים החוזרים בהם, באופן בו אדם משתמש בקולו ועוד המשותפים לכל אותם אנשים שמצטיינים בתחומם. את כל אותם מאפיינים חוזרים איגדו המדענים לכדי השיטה המוכרת כ-NLP.

במה אפשר לטפל עם NLP?

ישנם סוגים שונים של טיפולים שאפשר לבצע באמצעות NLP המתאימים כדי לטפל במצבים שונים. ישנן שיטות טיפול של NLP שנועדו למגוון רחב של מצבים שונים. ניתן לטפל במצבים כמו חרדה ופוביות ואפשר להשתמש בשיטה כסוג של דימיון מודרך המסייע לאדם להתמודד עם מצוקות שונות. חשוב להבהיר כי על פי החוק בישראל רק רופא או מטפל מוסמך בשדה קרוב רשאי לבצע היפנוזה או להציע טיפול פסיכולוגי.


מהו ניתוב לשוני פיזיולוגי (NLP)?

שמה של השיטה מרמז על התפיסה. אם עיקר התהליך שעובר אדם בטיפול פסיכולוגי הוא תהליך קוגניטיבי ומודע בעיקר, הרי שבשיטת ה-NLP השינוי מתבצע באמצעות ניתוב לשוני, אם כי ברמה אחרת לגמרי. השיטה מנסה להתחקות אחר "מפת החשיבה" הספציפית של המטופל ולהציע לו פתרונות ודרכי התמודדות חדשות על פי אותה מפת חשיבה.
כיום, אנו עדים לתפיסות שונות המציעות לנו כלים על מנת לגרום לנו לשנות דפוסי התנהגות בעייתיים המפריעים לנו בחיינו. יש הפונים לקבלת סיוע בשל קשיים במישור האישי, ויש גם כאלה המעוניינים בעזרה על מנת להתנהל נכון יותר במישור העסקי או החברתי. שיטה זו נותנת מענה יעיל לכולם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה