יום שלישי, 17 באפריל 2012

דיסלקציה


מידע בסיסי וחשוב על דיסלקציה

דיסלקציה היא אחד מהסוגים של לקויות למידה שאיננה מאפשרת לאנשים לארגן, לעבד ולנתח את המידע שהם קוראים בטקסט. דיסלקציה היא תופעה שכיחה מאוד בקרב כל האוכלוסייה כאשר היא באה לידי ביטוי באופן שונה בהתאם לגיל הסובל ממנה.

מהי דיסלקציה?

אנשים עם דיסלקציה עוברים תהליך קריאה שונה של טקסטים שלרוב מתבטא בקריאה מאוד איטית, קריאה מלאה בשגיאות, חוסר הבנה וקריאה לא רציפה. דיסלקציה היא קושי טכני שאינו מאפשר לפענח את המילים מבחינה וויזואלית ולהבין את משמעותם. דיסלקציה היא לא קושי שיכול להיעלם עם הזמן ולכן יש לאבחן אותה בגיל מוקדם ולנסות לטפל בדרכי טיפול שונים הקיימים כיום. 



אבחון של דיסלקציה

במידה ויש חשש כי לילד יש דיסלקציה מומלץ לבצע אבחון ראשוני כמה שיותר מוקדם על מנת שלא לפספס את השלבים החשובים בהם הילד לומד כיצד לקרוא ולכתוב. תהליכים אלה חשובים מאוד להמשך חייו ובאמצעות אבחון מוקדם של דיסלקציה יהיה ניתן לתת לו את הכלים המתאימים על מנת שלא להחמיר את המצב. אצל אדם בעל דיסלקציה לרוב ניתן להבחין בסממנים בולטים כמו קושי בהעתקה של טקסטים קצרים, היפוך של אותיות ומספרים, קושי בלמידה של אותיות ומספרים ועוד. על מנת לאבחן דיסלקציה משתמשים בשיטת אבחון דידקטי או פסיכו דידקטי.  

דיסלקציה – דרכי טיפול

כיוון שדיסלקציה היא קושי בקריאה והתמודדות עם טקסים, דרכי הטיפול חייבים להתמקד בתרגול מיומנות הקריאה באמצעות אימוני קריאה. אדם עם דיסלקציה לא מסוגל לקרוא ברמה שאנו היינו מצפים מאדם בגילו ובאמצעות הטיפול ניתן לשפר את תהליכי הקריאה עד לרמה שהדיסלקציה לא תמנע ממנו מלנהל חיים תקינים. 

דרכי הטיפול במקרה של דיסלקציה מתמקדים בניסיון לעקוף את המכשול הטכני שהוא הקריאה באמצעים שונים כמו הקראה של הטקסט בעל פה או הקלטתו והקניית כלים אשר ייצרו אסטרטגיית למידה שתאפשר לאדם בעל דיסלקציה להבין את הטקסט. דיסלקציה יכולה גם להשפיע באופן משמעותי על המצב הרגשי ולכן כאשר מטפלים בדיסלקציה מתייחסים גם לפן הרגשי על ידי מתן אוזן קשבת, פידבק חיובי והעלאת הביטחון העצמי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה