יום חמישי, 30 באפריל 2015

מה המטרה של תביעות נזיקין?



המטרה העיקרית של תביעות נזיקין היא להטיל חבות משפטית על מזיק שגרם נזק לניזוק. דיני הנזיקין שייכים למשפט האזרחי והם עוסקים בחיובים לא רצוניים, החיובים הם תמיד בעקבות נזק שנגרם לאדם, בין אם הנזק הוא לגופו של האדם או לרכושו בלבד. זו גם ההבחנה העיקרית המתבצעת בין דיני נזיקין לבין דיני חוזים. בעוד תביעות נזיקין בוחנות חיובים לא רצוניים, דיני חוזים עוסקים בחיובים רצוניים המופיעים על גבי מסמכים חתומים, רשמיים ומאושרים.
 
דיני נזיקין עוסקים בסיטואציה הנבחנת בין כתלי בית המשפט לאור פרשנות ושנים רבות של פסיקות. השאלות העיקריות הנדונות במהלך התביעות הן האם קיימת אחריות של גורם הנזק, ומהו הסעד לו זכאי הניזוק מאת המזיק. יחד עם זאת, יש מקרים בהם תביעות נזיקין מסתיימות בפשרה. הרבה תלוי בנסיבות התביעה וביכולת של הצדדים להתגמש. אפשר להשיג את הגמישות באמצעות התייעצות עם עורך דין ובדיקה של פסקי דין תקדימיים.



האם כדאי להגיש תביעות נזיקין?
אין דרך אחת וחד משמעית לקבוע האם כדאי ומשתלם להגיש תביעות נזיקין. במידה ונסיבות המקרה מוכיחות כי קיימת עילה לתביעה, בהחלט רצוי להתייעץ עם עורך דין ולשקול לחיוב את האפשרות. מצד שני, נסיבות לא חד משמעיות עלולות לגרור עוגמת נפש ובזבוז של זמן וכסף. בתי המשפט נוטים לפסוק לטובת הניזוק רק כאשר ניתן להוכיח קשר סיבתי ואחריות של גורם הנזק.

מבחינת הסעדים, בתי המשפט קובעים במהלך תביעות נזיקין ראשי נזק ממוניים וראשי נזק לא ממוניים. ראשי נזק ממוניים הם הוצאות בעבר ובעתיד, הפסדי השתכרות וכן הלאה. מנגד, ראשי נזק לא ממוניים כוללים כאב וסבל, קיצור תוחלת חיים וכל היבט של אובדן הנאות החיים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה