יום שני, 9 בפברואר 2015

מיסטיקה


כל מה שמעבר
מהי מיסטיקה? זוהי שאלה מעט מסובכת, שאין לה תשובה אחת. ההגדרה היבשה של, 'תורת הנסתר', מפספסת מעט את העיקר. למעשה, ההגדרה הנכונה יותר של דבר-מה מיסטי הוא שמדובר בפרט שאי אפשר להבין אך ורק באמצעות חמשת החושים הרגילים. את מה שהראייה, השמיעה, המישוש, הטעם והריח לא יכולים לגלות לנו ואנחנו לא יכולים להבין בעזרתם – המיסטיקה מגלה ומסבירה לנו. זוהי הגדרה רחבה אמנם, אך היא מסבירה את עצמה בצורה הנכונה ביותר.

להימנע מאטימות
אנשים ספקניים מטבעם יכולים להרים בשלב זה גבה. מיסטיקה מעולם לא הייתה תחום שנמצא בקונצנזוס המדעי או הדתי הרווח – אבל למי שחוקר ומתעמק בדבר, ברור שמדובר בעוול היסטורי. מיסטיקן הוא לא שרלטן, והמטרה שלו היא לא לרמות – אלא לטפל. המטרה של הטיפול או הייעוץ המיסטי היא לעזור ולייעץ היכן שהטיפול האנושי, המדעי או הקונבנציונאלי נכשלו. התעלמות מהקיום המיסטי של כל מה שמסביבנו היא בפשטות עצימת עיניים, ומדובר באטימות שיכולה לפגוע באיכות החיים של כל מי שבוחר בה. המיסטיקה היא, כמובן, תחום עיסוק עצום, שכולל בתוכו סקאלה שבין תחומים בעלי אופי מדעי או לוגי, כמו נומרולוגיה או אסטרולוגיה, ותחומים שמתעסקים בלעדית בהבנה של החיים שמעבר, כמו תקשור או קריאה בקלפי טארוט. בכל מקרה – המאחד בין כולם הוא המטרה – לסייע.


על מיסטיקה ויהדות
טעות יהודית נפוצה היא לקטלג כל דבר מיסטי כ'עבודה זרה' ולבטל אותו ככפירה. חשוב להבין שזו טעות, מאחר והיהדות לא שוללת את המיסטיקה כלל ועיקר, והיא חובקת אותה אל חיקה כחלק מהעולם היהודי רחב הידיים. תחום העיסוק היהודי-מיסטי הידוע ביותר הוא כמובן הקבלה – שמפורסמת בעולם כולו ועליה נכתבו ספרים ואנציקלופדיות שלמות – אך מיסטיקה יהודית היא יותר מזה. לאדם המאמין כדאי לחקור מעט במקורות היהודיים והמיסטיים, כדי להבין בצורה טובה יותר את מקורות האמונה שלו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה