יום שני, 9 בפברואר 2015

פירוש חלומות


במקרא ובהיסטוריה
משחר ההיסטוריה הטרידו את בני האדם חלומותיהם ופירושם. בתחילה, לא הבין האדם מדוע הוא חולם ומה פירוש חלומות אלו, ועם הזמן החל לייחס לחלומות משמעויות חשובות שעיצבו את פני ההיסטוריה. ביוון העתיקה ובמצרים העתיקה ייחסו לחלומות משמעות מיסטית, של תקשורת עם העולם שמעבר, עם אלוהים או עם כוחות על-חושיים אחרים. במקרא מיוחסת לחלומות ולפירוש חלומות משמעות נבואית, כשיוסף מפרש את חלומותיו של פרעה ומנבא שבע שנות בצורת שלאחריהן שבע שנות שפע במצרים. גם דניאל מפרש את חלומותיו של נבוכדנצר מלך בבל. ניתן אם כן להבין שהעיסוק בחלומות הוא עתיק ומעמיק.

החלום לפי פרויד
בשנת 1900 פרסם הפסיכולוג המפורסם, אבי תורת הפסיכואנליזה, זיגמונד פרויד את ספרו "פשר החלומות", שגרם ליחס המחקרי כלפי חלומות להשתנות מן הקצה אל הקצה. פרויד כתב כי החלומות שלנו הם למעשה ביטוי לתשוקות והרצונות המודחקים שלנו. לפי טענה זו, אנחנו מדחיקים רצונות ושאיפות רבות בכדי לרצות את הסביבה שלנו, והם מגיעים לתת-מודע בו אנחנו כלל לא מודעים אליהם. בעזרת פירוש חלומות אפשר להגיע להכרה יותר טובה של עצמנו, ושל הדברים אליהם אנחנו לא מודעים בשעת ערות.


מפגש של כל העולמות
החלום לא נשאר נחלתם של הפסיכולוגים ושל חוקרי השינה. ברור לנו כיום כי המשמעות האמיתית של חלומותינו היא משולבת – בין העולם הפסיכולוגי של הרצונות שלנו, לעולם הרוחני יותר – של העתיד שלנו. באמצעות פירוש חלומות אפשר לא רק לנתח את התהליכים שעברו עלינו ואת ההשפעה שלהם עלינו, אלא את ההחלטות שאנחנו צריכים לקבל בעתיד הקרוב או הרחוק. פירוש חלומות אמיתי מקבל את הגישה הפסיכולוגי, משלב אותה עם תפיסות מקובלות מהעולם המיסטי, ומייצר לחולם שבא לקבל ייעוץ תמונה ברורה של חייו בעבר, בהווה ובעתיד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה