יום רביעי, 15 במאי 2013

ת"א 100



כל מה שחשוב לדעת על מדד ת"א 100
מדד ת"א 100 הוא המדד אשר מייצג את 100 החברות בעלות הערך הגבוה ביותר, אשר נסחרות בבורסה בת"א. חשוב מאד לזכור ולדעת, כי מדובר על ערך מוחלט באשר לשווי החברה. לכן, מדד ת"א 100 לא בהכרח ייצג את החברות הרווחיות ביותר או אלו עם התשואות הגבוהות ביותר, אם כי ההנחה הנגזרת מכך שהחברה היא בעלת ערך גבוה, הוא שהיא גם קוצרת רווחים נאים שמאפשרים לה להיות חברה במדד.

הערך עולה עם מידת הסחירות
חשוב להבין כי החישוב של מדד ת"א 100 מתבסס לא רק על הערך של החברה באופן מוחלט, אלא גם לפי סוג המשקיעים בה. אם לדוגמה יש שתי חברות אשר שוויין הוא 500, אבל בחברה הראשונה הציבור מחזיק רק ב10% מן המניות, ובחברה השניה הציבור מחזיר 70% מהמניות, אזי השווי של החברה השניה יחשב גבוה יותר! ההיגיון הוא שאם יש גם שווי שוק גבוה וגם החזקה של רוב המניות אצל הציבור, אזי מדובר על חברה חזקה ועשירה במיוחד.



אז מה חשוב לזכור?
לכן, אם אתם מעוניינים להסתכל על מדד ת"א 100 כדי להבין את מצב השוק הישראלי ולראות מהן החברות החזקות ביותר במשק וגם למדוד את מיקומן, חשוב לזכור את שיטת המדידה. עצמה. יש לזכור כי לעתים יכולה להיות חברה בעל ערך שוק גבוה במיוחד, אך מכיוון שיש לה רק אחוז קטן מאד של מניות אשר נמצא בידי הציבור הרחב, הרי שהיא קיבלה ציון נמוך יחסית. לכן, מעבר למדד עצמו, חשוב גם להסתכל על הנתונים הפנימיים שלו.

והאם זה מצביע על המצב בשוק?
עוד שאלה שעולה בהקשר למדד ת"א 100 היא האם מדובר על מדד שבאמת יכול להציג את המצב בשוק. הרי לעתים אם מדובר על חברה גדולה במיוחד אשר מספידה כספים, היא יכולה לפגום קשות במדד ת"א 100, בעוד שהמצב של רוב החברות האחרות הוא דווקא תקין. עם זאת, חשוב לזכור כי חברה גדולה כל כך שמשפיעה על כל המדד, היא ככל הנראה חברה בעלת משקל מכריע בשוק הישראלי, ולכן המדד הוא כן אמין ונותן תמונה רלוונטית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה