יום רביעי, 28 בפברואר 2018

תכנית תמ"א 38 2



מהי תמ"א 38 ומהו תיקון מס' 2?
דירות הנמצאות בבניינים אשר נבנו בהתאם לתקן בניה ישן, קודם לתאריך 1 בינואר 1980, אינן עמידות די הצורך ברעידות אדמה, כפי שנקבע על ידי מומחים. תוכנית מתאר ארצית מס' 38 נכתבה כתשובה לבעיה זו ומורכבת מאוסף של תקנות אשר נועדו לאפשר לבעלי נכסים לשפץ את דירותיהם כך שיעמדו בתקן 413 המודרני. התכנית מציעה הקלות במתן אישורי בניה, תוספות לדירות הקיימות ובניית דירות חדשות תוך הקלות במסים ובהיטלי השבחה. כמו כן, ניתן להוסיף לבניין מעלית, מקומות חניה ועוד. למרות זאת, ביצוע התכנית מתעכב במקרים רבים כתוצאה מעלויות גבוהות ומקשיים שונים ועל כן, תיקון מס' 2 לתכנית מציע אפשרות של הריסת המבנה הקיים ובניית חדש במקומו. בדרך זו, הביצוע פשוט יותר והתמורה טובה יותר ברוב המקרים.

מי זכאי לתמ"א 38?
כל בעל נכס הממוקם בבניין מגורים או משרדים ונבנה קודם לאחד בינואר 1980, כל עוד גובה המבנה עולה על שתי קומות ושטחו עולה על 400 מטרים רבועים. כמו כן, על הבניין להיות מאוכלס בכדי להיות זכאי לשיפוץ במסגרת פרויקט תמ"א 38 2. ברוב המקרים, הריסת המבנה הקיים ובניית חדש במקומו בהתאם לתיקון מס' 2 כדאית יותר, הן בעבור היזם והן בעבור בעלי הנכסים ועל כן דרך זו עדיפה על פני שיפוץ הקיים.

תהליך ההשבחה
התהליך מתחיל בהסכמה של כלל דיירי הבניין ובחתימה על חוזה משותף מול היזם. החוזה מפרט את השיפוצים והתוספות להן מתחייב הקבלן ובתמורה, את מספר הדירות החדשות שיתווספו לבניין. בהתאם להערכת השווי של דירות אלו, כוח המיקוח של הדיירים מול היזם עולה. עקרונית, ניתן לשפץ מבנה במסגרת תמ"א 38 2 גם באופן עצמאי אך הדבר דורש משאבים משמעותיים ועל כן אינו נהוג במרבית המקרים.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה