יום רביעי, 30 בינואר 2013

על ליקויי למידה, תסמינים, אבחון, טיפול ועוד



מאז ומעולם, אבל בעיקר מאז תחילת המאה ה – 20, המין האנושי סובל מלא מעט בעיות ותחלואים, חלקם זמניים וכרוניים וחלקם בעלי משמעות מינורית והרת גורל. בין כל הבעיות והתחלואים ניתן למצוא קשת רחבה ומגוונת ביותר של ליקויי למידה, בעיות ותחלואים זמניים, כרוניים ובעלי משמעות מינורית והרת גורל כאחד. בטח כאשר ליקויי למידה הינם לקויות התפתחותיות אשר פוגעות בתפקודי למידה בסיסיים ופוגעות בהתפתחות האישית והמקצועית של האדם.

כל מה שצריך לדעת על מהם ליקויי למידה מבחינת הגדרה
ובכן, ליקויי למידה הם, קודם כל, ליקויים - שכליים, התנהגותיים, התפתחותיים, מנטליים ועוד. בנוסף, ליקויי למידה הם גם (ובעיקר) ליקויים התפתחותיים אשר פוגעים בתפקודי למידה ובעיקר ביכולות הקריאה, הכתיבה והחישוב. בנוסף, ליקויי הלמידה פוגעים גם באדם אשר סובל מהם. בטח כאשר הם מפריעים לו לתפקד באופן רגיל בסביבת החיים שלו, לקלוט ולעבד מידע, לרכוש מיומנויות מסוגים שונים, לרכוש השכלה ולטפח את מנת המשכל שלו.



כל מה שצריך לדעת על התסמינים של לקויי למידה
הקטגוריה של ליקויי למידה מכילה בתוכה קשת רחבה ביותר של ליקויים וביניהם הבאים: דיסלקציה, דיסגרפיה, דיסקלקוליה, הפרעות קשב וריכוז מסוגים שונים ועוד ליקויים. כל אחד ואחד מן הליקויים בא לידי ביטוי בכל התסמינים הבאים: קשב וריכוז ברמה ירודה ביותר / קשיים בזיכרון, לטווח הקצר והארוך כאחד / קשיים בסדר וארגון / התמצאות מוגבלת ביותר במרחב / אי שקט / התקפי עצבים, בכי, מצבי רוח ירודים ועוד. במילים אחרות, ליקויי למידה הינם ליקויים אשר חייבים באבחון וטיפול.

על אבחון וטיפול חשובים ביותר בליקויי למידה
היות וביכולתו של כל ליקוי למידה 'להחריב' את החיים של כל בעל ליקוי, טיפול בליקוי הינו ממש בגדר 'חובה'. יחד עם זאת, ללא אבחון יסודי, מקיף ומקצועי, שום טיפול לא יוכל לממש את היעדים והמטרות שלו. הלכה למעשה, האבחון מאבחן את בעל הליקוי, את תסמיני הליקוי, הגורמים שלו וממפה אותם. לאחר מכן, המטפל סוקר ובוחן את הממצאים וכותב תוכנית טיפולית אשר 'מטפלת' בליקויים באמצעות הוראה מתקנת, יישום אסטרטגיות למידה, טכנולוגיות מסייעות ועוד. בנוסף, ליקויי למידה הינם אחד מן התחלואים הנפוצים ביותר שמהם סובל המין האנושי. לכן, הם 'חייבים' במלוא מובן המילה אבחון וטיפול בהקדם האפשרי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה